Sabda Rasulullah Shallallahu 'alaihi wa Sallam, “Sesiapa yang menempuh jalan untuk menuntut ilmu, maka Allah akan memudahkan baginya jalan menuju Syurga. Tidaklah suatu kaum berkumpul di salah sebuah rumah Allah dari rumah-rumah Allah (masjid) untuk membaca Kitabullah dan mempelajarinya di antara mereka, melainkan ketenangan (sakinah) turun kepada mereka, rahmat Allah meliputi mereka, dan Allah menyebut-nyebut mereka di hadapan para malaikat yang berada di sisi-Nya.” (Hadis Riwayat Muslim, 13/212, no. 4867)
__________________________________________________________________________________

| Nawawi | Aqeedah | Fiqh | Anti Syirik | Galeri Buku | Galeri MP3 | Bio-Pure |
__________________________________________________________________________________

Monday, May 24, 2010

251 - Shahih Asbabun Nuzul

Shahih Asbabun Nuzul
Seleksi Hadits-hadits Sahih Turunnya Ayat-ayat al-Qur'an

Title:
Sahih Asbabun Nuzul
Seleksi Hadis-hadis Sahih Turunnya Ayat-ayat al-Qur'an
Judul Asli ('Arab): ash-Shohih al-Musnad Min Asbab an-Nuzul

Author:
Syaikh Muqbil B. Hadi al-Wad'i

Publisher:
Pustaka as-Sunnah

Price:
RM52

Weight:
300g

Description:

Asbabun Nuzul adalah merujuk kepada sebab-sebab turunnya sesuatu ayat al-Qur'an. Perkara ini sangat penting untuk diketahui dan difahami bagi memahami satu-satu ayat al-Qur'an sekaligus membantu dalam proses penafsiran ayat tersebut. Namun, bukanlah semua ayat al-Qur'an memiliki sebab-sebab (atau latar belakang) yang jelas dan terperinci kenapa ia diturunkan. Namun, bagi ayat-ayat al-Qur'an yang memiliki penjelasan berkenaan sebab-sebab mengapa ia diturunkan, adalah suatu usaha yang sangat baik sekiranya kita berusaha untuk memahaminya.

Dalam keadaan tertentu, banyaknya periwayatan berkenaan asbabul Nuzul (sebab-sebab turunnya) sesuatu ayat al-Qur'an akan menimbulkan hasil penafsiran yang pelbagai yang mungkin akan mengarah kepada lahirnya syubhat, kesilapan dan perselisihan dalam memahami satu-satu ayat al-Qur'an. Dari itu, proses penyemakan dan penelitian periwatan atau hadis-hadis berkenaan dengannya perlu dilakukan. Proses ini adalah bagi memastikan riwayat mana yang sahih dan mana yang tidak sahih, sekaligus membantu para ahli tafsir dan pengkaji memahami ayat-ayat al-Qur'an dengan sumber asbabun nuzul yang tepat/sahih yag dengannya membantu menghasilkan kefahaman yang tepat.

Dari itu, berikut ini adalah sebuah kitab yang telah dicetak dan diterbitkan berulang-ulang kali disebabkan banyaknya manfaat darinya. Dan merupakan salah satu kitab yang menjadi best-seller di timur tengah.

Kitab ini adalah hasil susunan dan penelitian oleh salah seorang tokoh ulama hadis moden yang terkenal dari negeri Yaman bernama Syaikh Muqbil B. Hadi al-Wad'i rahimahullah. Dengan lahirnya kitab ini beliau telah berjaya dalam usahanya menyediakan pilihan hadis-hadis yang sahih yang membawakan penjelasan sekitar sebab-sebab turunnya ayat-ayat al-Qur'an yang tertentu. Kini, kitab ini telah diterjemahkan ke dalam bahasa yang dapat sama-sama kita fahami sebagai salah satu bentuk rujukan di dalam usaha memahami al-Qur'an dengan baik secara umumnya.

Total Pages:
504 m/s.

More Information/payment:
Saudara Nawawi, h/p. No.: 012-6887715 atau 013-3701152 atau email: dimensi83@hotmail.com untuk urusan harga, pengedar, diskaun, tempahan atau pembelian.

Payment:
Bank in bayaran (termasuk kos penghantaran) ke account CIMB no. 0114-0018104-52-8 atau Maybank: 162786012893 (Nur Amalina Bt. Zahari), & sms/email kan nama & alamat penuh anda untuk penghantaran.