Sabda Rasulullah Shallallahu 'alaihi wa Sallam, “Sesiapa yang menempuh jalan untuk menuntut ilmu, maka Allah akan memudahkan baginya jalan menuju Syurga. Tidaklah suatu kaum berkumpul di salah sebuah rumah Allah dari rumah-rumah Allah (masjid) untuk membaca Kitabullah dan mempelajarinya di antara mereka, melainkan ketenangan (sakinah) turun kepada mereka, rahmat Allah meliputi mereka, dan Allah menyebut-nyebut mereka di hadapan para malaikat yang berada di sisi-Nya.” (Hadis Riwayat Muslim, 13/212, no. 4867)
__________________________________________________________________________________

| Nawawi | Aqeedah | Fiqh | Anti Syirik | Galeri Buku | Galeri MP3 | Bio-Pure |
__________________________________________________________________________________

Sunday, May 30, 2010

262 - Kupas Tuntas Etika Berhias Wanita Muslimah

Kupas Tuntas Etika Berhias Wanita Muslimah


Title:
Kupas Tuntas Etika Berhias Wanita Muslimah
Judul Asli ('Arab): Ahkamuz Zinnah lin Nisaa'

Author:
Syaikh Amru 'Abdul Mun'im Salim

Publisher:
Pustaka at-Tibyan

Price:
RM15

Weight:
200g

Description:


Perhiasan adalah sesuatu yang halal dipakai oleh kaum wanita mahupun kaum lelaki. Hanya saja, syariat yang hanif dan lurus ini membezakan di antara perhiasan yang boleh dipakai oleh kaum lelaki dan perhiasan yang boleh dipakai oleh kaum wanita.

Ini semua adalah untuk kemaslahatan kehidupan umat manusia. Kerana Allah tidak menetapkan suatu syari'at bagi manusia melainkan di dalamnya mengandungi maslahah (kebaikan) bagi mereka. Pada masa ini kita hidup di sebuah zaman, di mana semangat manusia untuk mencari ilmu-ilmu syar'i semakin berkurangan, sekalipun terhadap ilmu syar'i yang wajib diketahui oleh setiap mukallaf dan fardhu 'ain. Manusia tidak lagi memerhatikan hukum-hukum yang berkaitan dengan perhiasan, sama ada kerana kejahilan atau pura-pura jahil. Sehingga tersebarlah pelbagai jenis bala' dan fitnah dengan keluarnya kaum wanita ke khalayak umum sesuka hati. Mereka bercampur-baur dengan kaum lelaki di pelbagai tempat dan sudut, di pasar-pasar dan tempat-tempat umum lainnya. Mereka berhias secantik mungkin, dan memakai baju yang terindah bagi mereka (untuk menarik perhatian) seakan-akan mereka adalah pada pengantin yang berhias untuk suami mereka!

Oleh itu, satu-satunya jalan untuk memperbaiki keadaan ini adalah dengan mengajak kita semua kembali kepada hukum/hakam yang telah ditetapkan Allah dan Rasul-Nya. Dan buku kecil yang ada di hadapan pembaca ini adalah di antara tulisan yang memuatkan persoalan tersebut, Yang mampu menjadi salah satu rujukan bagi setiap muslimah yang hatinya masih disinari oleh cahaya keimanan dan menjawab pelbagai pertanyaan yang masih merunsingkan dalam persoalan etika berhias ini.

Buku ini terbahagi kepada beberapa bab, membahaskan persoalan mahram, maksud perhiasan, jenis-jenis perhiasan, halalnya berwangi-wangian kecuali di hadapan lelaki yang bukan-mahram, bercelak, bersiwak, mengikir & mengubah-suai gigi, adab bersikat, mencabut bulu ketiak & bulu kemaluan, memendekkan rambut, mewarnai uban, memotong dan mengecat kuku. Juga membahas tentang apakah suara wanita sama ada aurat atau sebaliknya. Adab-adabnya berpakaian, dilarangnya berpakaian hitam di ketika berkabung (bersedih), adab berkasut/sandal, hukum emas/perak, gelang kaki, cincin besi, pembedahan plastik/kecantikan, bertindik, dan lain-lain lagi...

Total Pages:
288 m/s.

More Information/payment:
Saudara Nawawi, h/p. No.: 012-6887715 atau 013-3701152 atau email: dimensi83@hotmail.com untuk urusan harga, pengedar, diskaun, tempahan atau pembelian.

Payment:
Bank in bayaran (termasuk kos penghantaran) ke account CIMB no. 0114-0018104-52-8 atau Maybank: 162786012893 (Nur Amalina Bt. Zahari), & sms/email kan nama & alamat penuh anda untuk penghantaran.