Sabda Rasulullah Shallallahu 'alaihi wa Sallam, “Sesiapa yang menempuh jalan untuk menuntut ilmu, maka Allah akan memudahkan baginya jalan menuju Syurga. Tidaklah suatu kaum berkumpul di salah sebuah rumah Allah dari rumah-rumah Allah (masjid) untuk membaca Kitabullah dan mempelajarinya di antara mereka, melainkan ketenangan (sakinah) turun kepada mereka, rahmat Allah meliputi mereka, dan Allah menyebut-nyebut mereka di hadapan para malaikat yang berada di sisi-Nya.” (Hadis Riwayat Muslim, 13/212, no. 4867)
__________________________________________________________________________________

| Nawawi | Aqeedah | Fiqh | Anti Syirik | Galeri Buku | Galeri MP3 | Bio-Pure |
__________________________________________________________________________________

Monday, January 31, 2011

386 - 22 Kiat Mengatasi Stress

22 Kiat Mengatasi Stress


Title:
22 Kiat Mengatasi Stress

Author:
Muhammad B. Soleh al-Munajjid

Publisher:
Darus Sunnah

Price:
RM10

Weight:
150g

Description:

Sesungguhnya karakteristik kehidupan dunia ini selalu diliputi oleh kegelisahan dan kesedihan yang dirasakan oleh setiap insan. Dunia adalah tempat ujian, tempat perjuangan dan tempat pengorbanan. Oleh sebab itu salah satu keistimewaan kehidupan di srurga adalah tidak adanya perasaan sedih dan gelisah, sebagaimana halnya kehidupan di dunia. Perasaan sedih dan gelisah yang dirasakan oleh manusia itu bertingkat-tingkat bersesuaian dengan keadaan mereka dan beban tanggung jawab yang diemban oleh masing-masing individu. Semakin tinggi darjat dan kedudukan seseorang di sisi Allah, maka semakin berat ujian dan cubaan yang diberikan. Kerana Allah akan menguji keimanan dan ketabahan hamba yang dicintai-Nya. Larut dalam kesedihan bukanlah sikap yang bijak, bahkan merupakan bentuk sikap yang dilarang. Namun kita dianjurkan agar dapat menghadapi setiap cubaan, ujian dan musibah yang datang dengan penuh ketabahan, serta dapat mengambil hikmah di balik semua itu. Buku yang ada di hadapan pembaca ini menampilkan contoh-contoh kisah kegelisahan yang terpuji, juga dilengkapi dengan 22 kiat untuk mengatasi stress. Semoga kehadiran buku ini dapat bermanfaat.

Pada bahagian awal, naskah ini membincangkan jenis-jenih tekanan @ stress @ kegelisahan. Tidaklah semua tekanan itu bersifat negatif dan memudaratkan. Sebaliknya penulis membawakan beberapa contoh tekanan datau kebimbangan yang terpuji di sisi agama. Beliau membawakan contoh kisah Zubair Al-Awwam yang bimbang akan terbunuh dalam perang, sedangkan beliau masih mempunyai hutang yang banyak. Zubair mewasiatkan kepada anaknya Abdullah supaya segera melunaskan hutang ayahnya, jika beliah terbunuh.

Teknik-teknik Mengatasi Stress

Seterusnya penulis menitipkan 22 teknik mengatasi tekanan. Teknik yang dibawakan digali dari petunjuk Al-Qur’an dan Sunnah.

Antara teknik yang menarik yang disebutkan termasuklah membanyakkan selawat ke atas nabi dan memakan makanan yang dinamakan sebagai talbinah (dibuat dari gandum yang dimasak menjadi bubur).

Kata Ubay bin Kaab dalam satu perbualan dengan Nabi Muhammad (selawat dan salam buat beliau),

“Aku persembahkan seutuhnya selawatku untukmu”, kemudian dijawab oleh Rasulullah, “jika demikian akan lepaslah kegelisahanmu dan akan diampuni dosamu”. (Hadith Tirmizi, hasan)

“Talbinah itu dapat memotivasi hati orang yang sakit dan menghilangkan kesedihan” (Hadith Bukhari).

Total Pages:

106 m/s.

More Information/payment:
Saudara Nawawi, h/p. No.: 012-6887715 atau 013-3701152 atau email: dimensi83@hotmail.com untuk urusan harga, pengedar, diskaun, tempahan atau pembelian.

Payment:
Bank in bayaran (termasuk kos penghantaran) ke account CIMB no. 0114-0018104-52-8 atau Maybank: 162786012893 (Nur Amalina Bt. Zahari), & sms/email kan nama & alamat penuh anda untuk penghantaran.