Sabda Rasulullah Shallallahu 'alaihi wa Sallam, “Sesiapa yang menempuh jalan untuk menuntut ilmu, maka Allah akan memudahkan baginya jalan menuju Syurga. Tidaklah suatu kaum berkumpul di salah sebuah rumah Allah dari rumah-rumah Allah (masjid) untuk membaca Kitabullah dan mempelajarinya di antara mereka, melainkan ketenangan (sakinah) turun kepada mereka, rahmat Allah meliputi mereka, dan Allah menyebut-nyebut mereka di hadapan para malaikat yang berada di sisi-Nya.” (Hadis Riwayat Muslim, 13/212, no. 4867)
__________________________________________________________________________________

| Nawawi | Aqeedah | Fiqh | Anti Syirik | Galeri Buku | Galeri MP3 | Bio-Pure |
__________________________________________________________________________________

Monday, December 31, 2012

666 - Siapakah Mahram anda?

Siapakah Mahram anda?


Judul Buku:
Siapakah Mahram anda?
Judul Asal: Al-Muharramat min Nisaa'

Penulis:
Syaikh Abu 'Abdillah Muhammad B. Sa'id Ruslan hafidzahullah

Penerbit:
Cahaya Tauhid Press

Harga:
RM13

Berat:

190g

Keterangan Buku:

Buku ini mengupas perkara mulia yang memiliki peranan yang cukup besar di dalam syari'at Islam. Iaitu perbahasan tentang hukam-hakam wanita yang boleh atau dilarang untuk dinikahi. Penulis menjelaskan kategori wanita-wanita antara yang halal dinikahi dan yang haram dinikahi oleh seseorang lelaki. Haram sementara, atau haram kekal dengan sebab perkahwinan, ipar, persusuan, atau hubungan rahim.

Perbahasan ini amat berhubung rapat kepada hal-hal sekitar persoalan-persoalan nikah, hukum melihat wanita, hukum berduaan (khalwat), hukum berjabat tangan, hukum-hakam mahram, penjelasan keududukan dan siapa yang menjadi mahram bagi wanita, hukum safar, hukum hubungan susu (ibu dan adik-beradik sepersusuan) dan yang lainnya yang berkaitan. Dan hal-hal inilah yang banyak diabaikan oleh kaum Muslimin pada hari ini. Sehingga pergaulan di antara lelaki dan wanita pun menjadi seolah-olah tiada batas lagi sedangkan di sana ada hukum-hukum khusus yang perlu dipatuhi.

Selanjutnya, apa kesan hubungan apabila seseorang itu memiliki pertalian darah dengan wanita dan kesan hubungan sebagai mahram, insyaAllah ini semua dikupas oleh penulis. Ketidaktahuan dalam persoalan ini menyebabkan sebahagian besar kaum Muslimin terjatuh ke dalam hal-hal yang diharamkan oleh Allah Subhanahu wa Ta'ala. Semoga kehadiran buku ini mampu membuka ruang pencerahan.

Selamat menimba ilmu dan mengamalkannya... [Hak cipta Atsar Enterprise, www.atsar.ilmusunnah.com. Tidak dibenarkan membuat salinan tanpa kebenaran]

Jumlah Muka Surat:
132 m/s.

Maklumat lanjut:
Saudara Nawawi, h/p. No.: 012-6887715 atau email: dimensi83@hotmail.com untuk urusan tempahan, pembelian, atau semakan stok. Layari juga www.atsar.ilmusunnah.com

Bayaran Pembelian: 
Bank in/depositkan bayaran (termasuk kos penghantaran) ke account CIMB no. 0114-0018104-52-8 (Nawawi B. Subandi), atau Maybank: 162786012893 (Nur Amalina Bt. Zahari) atau Bank Islam: 12038010109649 (Atsar Enterprise) & sms/email kan nama, alamat penuh anda, serta no. tel untuk urusan penghantaran.