Sabda Rasulullah Shallallahu 'alaihi wa Sallam, “Sesiapa yang menempuh jalan untuk menuntut ilmu, maka Allah akan memudahkan baginya jalan menuju Syurga. Tidaklah suatu kaum berkumpul di salah sebuah rumah Allah dari rumah-rumah Allah (masjid) untuk membaca Kitabullah dan mempelajarinya di antara mereka, melainkan ketenangan (sakinah) turun kepada mereka, rahmat Allah meliputi mereka, dan Allah menyebut-nyebut mereka di hadapan para malaikat yang berada di sisi-Nya.” (Hadis Riwayat Muslim, 13/212, no. 4867)
__________________________________________________________________________________

| Nawawi | Aqeedah | Fiqh | Anti Syirik | Galeri Buku | Galeri MP3 | Bio-Pure |
__________________________________________________________________________________

Wednesday, February 6, 2013

708 - Menggapai Ampunan Allah

Menggapai Ampunan Allah


Judul Buku:
Menggapai Ampunan Allah

Penulis:
Ustaz Dzulqarnain M. Sunusi

Penerbit:
Pustaka As-Sunnah (Makassar)

Harga:
RM7

Berat:

0.14kg

Keterangan Buku:


Istighfar atau memohon ampunan kepada Allah adalah amalan yang diperintahkan serta merupakan sifat dan tauladan dari para Nabi dan Rasul. Allah Subhanahu wa Ta’ala telah berfirman dalam sebuah hadis qudsi:

“Wahai hamba-Ku, sesungguhnya kalian berbuat dosa pada siang dan malam hari, tetapi Aku mengampuni dosa kalian seluruhnya, maka mohonlah ampunan kepada-Ku, nescaya Aku akan mengampuninya.”

Di ayat lain, Allah ‘Azza wa Jalla menyebutkan perihal doa Nabi Nuh ‘alaihis Salam dalam firman-Nya:

“Dan sekiranya Engkau tidak mengampuni dan merahmati diriku, nescaya aku akan menjadi hamba yang rugi.” (Surah Hud, 11: 47)

Allah ‘Azza wa Jalla juga menyebutkan keadaan Nabi Daud ‘alaihis Salam:

“Maka dia (Daud) beristighfar kepada Rabb-Nya alu menyungkur sujud dan bertaubat.” (Surah Shaad, 38: 24)

Juga kisah Nabi Sulaiman ‘alaihis Salam, beliau berdoa:

“Wahai Rabb-ku, ampunilah diriku dan anugerahkanlah kepadaku kerajaan yang tidak dimiliki oleh seorang pun setelahku.” (Surah Shaad, 38: 35)

Bahkan Allah memerintahkan kepada Nabi kita untuk sentiasa beristighfar kepada-Nya:

“Dan katakanlah, “Wahai Rabb-ku, berilah ampun dan rahmat, dan Engkau adalah Pemberi rahmat yang paling baik.” (Surah al-Mukminuun, 23: 118)

Buku ini adalah catatan-catatan ringkas dan bermanfaat tentang menggapai keampunan Allah yang semoga dengan izin-Nya dapat membuka pintu harapan serta menata jiwa terhadap diri dan perilaku.

Buku ringkas ini mengemukakan nota-nota penting sekitar makna istighfar, anjuran agar beristighfar, manfaat dan keutamaan istighfar, lafaz-lafaz istighfar yang sunnah, sebab-sebab diampunkan dosa, serta diiringi dengan kata-kata nasihat dan dorongan agar beristighfar.

Jumlah Muka Surat:
82 m/s.

Maklumat lanjut:
Saudara Nawawi, h/p. No.: 012-6887715 atau email: dimensi83@hotmail.com untuk urusan tempahan, pembelian, atau semakan stok. Layari juga www.atsar.ilmusunnah.com

Bayaran Pembelian: 
Bank in/depositkan bayaran (termasuk kos penghantaran) ke account CIMB no. 0114-0018104-52-8 (Nawawi B. Subandi), atau Maybank: 162786012893 (Nur Amalina Bt. Zahari) atau Bank Islam: 12038010109649 (Atsar Enterprise) & sms/email kan nama, alamat penuh anda, serta no. tel untuk urusan penghantaran.