Sabda Rasulullah Shallallahu 'alaihi wa Sallam, “Sesiapa yang menempuh jalan untuk menuntut ilmu, maka Allah akan memudahkan baginya jalan menuju Syurga. Tidaklah suatu kaum berkumpul di salah sebuah rumah Allah dari rumah-rumah Allah (masjid) untuk membaca Kitabullah dan mempelajarinya di antara mereka, melainkan ketenangan (sakinah) turun kepada mereka, rahmat Allah meliputi mereka, dan Allah menyebut-nyebut mereka di hadapan para malaikat yang berada di sisi-Nya.” (Hadis Riwayat Muslim, 13/212, no. 4867)
__________________________________________________________________________________

| Nawawi | Aqeedah | Fiqh | Anti Syirik | Galeri Buku | Galeri MP3 | Bio-Pure |
__________________________________________________________________________________

Monday, February 11, 2013

731 - Mulia Dengan Jenggot dan Tidak Isbal

Mulia Dengan Jenggot dan Tidak Isbal


Judul Buku:
Mulia Dengan Jenggot dan Tidak Isbal

Penulis:
Abu Muhammad Ibnu Shalih B. Hasbullah

Penerbit:
Pustaka Ibnu 'Umar

Harga:
RM10

Berat:

160g

Keterangan Buku:


Tahukah kita bahawa pernah dua orang utusan dari Parsi diutus kepada Nabi Shallallahu 'alaihi wa Sallam. Tetapi sesampainya mereka kepada Nabi Muhammad, apabila Nabi melihat misainya yang tebal dan janggutnya yang dicukur licin, Nabi lantas memalingkan wajahnya dari mereka berdua (beliau enggan menatapnya). Kata Nabi:

“Celaka kalian! Siapakah yang telah memerintahkan kalian seperti ini?”

Mereka pun jawab, “Rabb kami (Kisra; Raja Parsi) yang telah memerintahkan kami seperti ini.” Maka Rasulullah menjelaskan, “Akan tetapi, Rabb-ku 'Azza wa Jalla telah memerintahkan aku agar memelihara janggut-ku dan memendekkan misaiku.” (Difaa' 'An Al-Hadiits an-Nabawi wa as-Siirah, 1/51)

Ramai di antara kaum muslimin yang belum menyedari pentingnya bertaqwa kepada Allah Ta’ala dengan berjanggut dan tidak isbaal (tidak melabuhkan pakaian/kain/seluar hingga di bawah mata kaki). Sebahagian lagi masih diliputi pelbagai syubhat yang melemahkan semangat mereka untuk mengikuti as-Sunnah.

Sebahagian lagi ada yang meninggalkannya kerana terpaksa atau malu. Dan moga-moga bukan-lah kerana menentang Allah dan Rasul-Nya atau kerana sengaja mencari-cari alasan menyelisihinya.

Kerana Allah Subhanahu wa Ta'ala berfirman (maksudnya): “Sesungguhnya orang-orang yang menentang Allah dan Rasul-Nya, mereka termasuk orang-orang yang sangat hina.” (Surah Al-Mujaadilah:20)

Ketika selagi mana seseorang itu terus berusaha menegakkan ketaqwaan kepada Allah Ta’ala dan tidak menentang Allah dan Rasul-Nya, maka Insya-Allah ia akan lebih dekat kepada kemuliaan. Semoga Allah menunjukkan kebenaran untuknya serta diteguhkan padanya. Dan jika ia meruntuhkan ketaqwaannya dan mencari kemuliaan dari selain Allah Ta’ala dengan menentang-Nya, maka ia sedang meluncur ke dalam kehinaan.

Buku kecil ini berusaha menjelaskan kepada kita bahawa cukuplah teladan dari Nabi Shallallahu ‘alaihi wa Sallam dalam menjalankan salah satu syari’at dan sunnahnya. Iaitu memelihara janggut, memotong misai, dan tidak berbuat isbaal.

Semoga selawat serta salam sentiasa terlimpah kepada Nabi Muhammad Shallallahu ‘alaihi wa Sallam, keluarga beliau, dan para sahabatnya semua.

Jumlah Muka Surat:
96 m/s.

Maklumat lanjut:
Saudara Nawawi, h/p. No.: 012-6887715 atau email: dimensi83@hotmail.com untuk urusan tempahan, pembelian, atau semakan stok. Layari juga www.atsar.ilmusunnah.com

Bayaran Pembelian: 
Bank in/depositkan bayaran (termasuk kos penghantaran) ke account CIMB no. 0114-0018104-52-8 (Nawawi B. Subandi), atau Maybank: 162786012893 (Nur Amalina Bt. Zahari) atau Bank Islam: 12038010109649 (Atsar Enterprise) & sms/email kan nama, alamat penuh anda, serta no. tel untuk urusan penghantaran.