Sabda Rasulullah Shallallahu 'alaihi wa Sallam, “Sesiapa yang menempuh jalan untuk menuntut ilmu, maka Allah akan memudahkan baginya jalan menuju Syurga. Tidaklah suatu kaum berkumpul di salah sebuah rumah Allah dari rumah-rumah Allah (masjid) untuk membaca Kitabullah dan mempelajarinya di antara mereka, melainkan ketenangan (sakinah) turun kepada mereka, rahmat Allah meliputi mereka, dan Allah menyebut-nyebut mereka di hadapan para malaikat yang berada di sisi-Nya.” (Hadis Riwayat Muslim, 13/212, no. 4867)
__________________________________________________________________________________

| Nawawi | Aqeedah | Fiqh | Anti Syirik | Galeri Buku | Galeri MP3 | Bio-Pure |
__________________________________________________________________________________

Friday, May 17, 2013

747 - Bustan al-Wa'izhin, Suluh Penyucian Jiwa (Karya Ibnul Jauzi)


Bustan al-Wa'izhin
Suluh Penyucian Jiwa
(Karya Ibnul Jauzi)


Judul Buku:
Bustan al-Wa'izhin, Suluh Penyucian Jiwa
(Karya Ibnul Jauzi)

Penulis:
Imam Ibnul Jauzi rahimahullah (Wafat: 597H)

Tahqiq:
Abu Anas Shalahuddin Mahmud as-Sa'id

Penerbit:
Qisthi Press

Harga:
RM60

Berat:

0.5kg

Keterangan Buku:


Bustaan al-Waa'izhiin adalah manuskrip klasik yang berisi bimbingan untuk selalu mengingat Allah, menggapai redha-Nya, dan meraih kebahagiaan di akhirat. Karya ini tidak hanya memperingatkan manusia tentang tipu-daya syaitan, tetapi juga menggambarkan pedihnya kematian, suasana alam kubur, prahara hari Kiamat, suasana padang mahsyar, gambaran titian shirath, keadaan di Syurga, dan dahsyatnya Neraka.

Ia ditulis oleh Imam Ibnul Jauzi rahimahullah, salah seorang tokoh ulama di era 500 hijriyah di Baghdad yang menguasai pelbagai disiplin ilmu Islam di masanya. Hingga ke hari ini, warisan keilmuannya masih banyak dikaji dan dijadikan sebagai rujukan utama dalam kajian-kajian ilmu Islam.

Untuk buku beliau yang ini, insyaAllah ia akan membantu kita menjadi seorang Muslim yang ikhlas, soleh, dan bertaqwa, serta mengetahui kekurangan diri di hadapan-Nya. Di dalamnya memuatkan bimbingan dan nasihat untuk jiwa yang dahaga. Berisi kalam indah al-Qur'an al-Kariim berserta tafsirnya, hadis-hadis Nabi, kisah-kisah para sahabat dan para salaf lainnya, serta penuh dengan wasiat para ulama tentang bimbingan penyucian jiwa. Sehingga kesedaran jiwa kita pun akan tergugah untuk selalu berusaha meraih redha-Nya. Kerana dengan redha-Nya, seorang hamba akan mendapatkan buahnya berupa pahala dari amalnya, dan mengaut keuntungan akhirat.

Abu Anas Shalahuddin Mahmud as-Sa'di (pentahqiq buku ini) mengatakan:

"Buku Bustaan al-Waa'izhiin ini secara umum merupakan sebuah buku berisi nasihat yang sangat penting, khususnya di bidang ilmu nasihat, malah ia tergolong buku yang uniq di antara sekian banyak buku-buku yang ada di perpustakaan tanah Arab. Walaupun buku ini hanya diklasifikasikan sebagai buku-buku nasihat, namun perlu diketahui memang sang penulis termasuk orang yang hebat dalam urusan menasihati dan beliau digelar sebagai sang penasihat dari 'Iraq. Bukan hanya itu, di dalamnya mengandungi lebih dari sekadar nasihat, di dalamnya sarat dengan rimbunan bunga-bunga mekar taman ilmu yang meluahkan pesona aroma yang menenangkan.

Ibnul Jauzi, beliau dianggap sebagai Ensiklopedi Berjalan. Beliau menyusun buku ini di atas disiplin ilmu hadis, tafsir, adab, dan sirah. Dengan demikian, buku ini bukan hanya sekadar kisah, tetapi sarat dengan ilmu-ilmu penting lainnya."

Selamat menela'ah dan menuai hikmah! [Disediakan oleh Krew Atsar Ent., www.atsar.ilmusunnah.com]

Jumlah Muka Surat:
453 m/s.

Maklumat lanjut:
Saudara Nawawi, h/p. No.: 012-6887715 atau email: dimensi83@hotmail.com untuk urusan tempahan, pembelian, atau semakan stok. Layari juga www.atsar.ilmusunnah.com

Bayaran Pembelian: 
Bank in/depositkan bayaran (termasuk kos penghantaran) ke account CIMB no. 0114-0018104-52-8 (Nawawi B. Subandi), atau Maybank: 162786012893 (Nur Amalina Bt. Zahari) atau Bank Islam: 12038010109649 (Atsar Enterprise) & sms/email kan nama, alamat penuh anda, serta no. tel untuk urusan penghantaran.