Sabda Rasulullah Shallallahu 'alaihi wa Sallam, “Sesiapa yang menempuh jalan untuk menuntut ilmu, maka Allah akan memudahkan baginya jalan menuju Syurga. Tidaklah suatu kaum berkumpul di salah sebuah rumah Allah dari rumah-rumah Allah (masjid) untuk membaca Kitabullah dan mempelajarinya di antara mereka, melainkan ketenangan (sakinah) turun kepada mereka, rahmat Allah meliputi mereka, dan Allah menyebut-nyebut mereka di hadapan para malaikat yang berada di sisi-Nya.” (Hadis Riwayat Muslim, 13/212, no. 4867)
__________________________________________________________________________________

| Nawawi | Aqeedah | Fiqh | Anti Syirik | Galeri Buku | Galeri MP3 | Bio-Pure |
__________________________________________________________________________________

Saturday, May 18, 2013

795 - Tuntunan Praktis Fiqih Wanita


Tuntunan Praktis Fiqih Wanita


Judul Buku:
Tuntunan Praktis Fiqih Wanita
Judul Asal: Tanbiihaat ‘Alaa Ahkaami Takhtashshu bil Mu’minaat

Penulis:
Syaikh Dr. Soleh B. Fauzan al-Fauzan

Penerbit:
Pustaka Ibnu ‘Umar

Harga:
RM20

Berat:

300g

Keterangan Buku:

Sesungguhnya kaum wanita memiliki kedudukan yang mulia dalam Islam, dan banyak sekali hal-hal penting berkaitan dengan wanita dijelaskan dalam al-Qur’an dan as-Sunnah. Nabi Shallallahu ‘alaihi wa Sallam memberikan bimbingan yang khusus kepada para wanita dalam banyak hadis-hadisnya. Sama ada bimbingan dalam hal ehwal agama mereka mahupun dunia mereka.

Risalah ini adalah risalah ringkas yang disusun secara ringkas, ringan, santai, tetapi padat dengan informasi-informasi penting yang wajib diketahui oleh para wanita yang benar-benar mengambil berat tentang agama dan dirinya. Risalah ini disusun oleh Syaikh Dr. Soleh B. Fauzan al-Fauzan hafidzahullah, salah seorang anggota majlis fatwa Arab Saudi dan merupakan seorang ilmuan tersohor dunia saat ini. Ia adalah buku yang mudah berkaitan hukum-hakam fiqh kewanitaan dalam Islam.

Di antara yang dimuatkan oleh penulis melalui bukunya ini yang pertamanya adalah sekitar hukum-hukum umum berkaitan kedudukan wanita sebelum dan setelah datangnya Islam, serta sikap musuh-musuh Islam terhadap kaum wanita.

Kemudian penulis muatkan pula dengan asas-asas fiqh kewanitaan seperti hukum-hakam menghias diri bagi wanita, hukum-hakam haidh, istihadhah, dan nifas. Hukum-hakam khusus tentang hijab dan penutupan aurat dan bentuk-bentuk. Seterusnya dimuatkan pula perbahasan fiqh solat bagi wanita, hukum-hakam pengurusan jenazah bagi kaum wanita, hukum-hakam dan sunnah-sunnah puasa bagi wanita, hukum-hakam khusus haji dan umrah bagi wanita, hukum-hakam kekeluargaan sebagai wanita, sampailah kepada bab-bab penjagaan diri dan kehormatan bagi wnaita.

Semua ini dibahaskan secara santai dan tuntas namun tanpa mengabaikan aspek-aspek ilmiyah dengan menjelaskan sumber-sumber nukilan dalil-dalil dan pendapat para ulama lainnya. Semoga ia bermanfaat dan mampu menjadi panduan mudah bagi setiap kaum wanita yang ikhlash mahu mengamalkan agamanya dengan benar.

Sesungguhnya bagi kaum lelaki dan wanita itu secara umumnya adalah sama di sisi Allah berdasarkan amal-amal mereka. Bagi kaum lelaki dan wanita itu ada amal-amal yang bersifat umum untuk mereka, dan bagi mereka ada pula amal-amal yang bersifat khusus menyangkut sama ada khas bagi lelaki, mahupun yang terkhusus bagi wanita.

Allah Subhanahu wa Ta’ala berfirman:

مَنْ عَمِلَ صَالِحًا مِنْ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثَى وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْيِيَنَّهُ حَيَاةً طَيِّبَةً وَلَنَجْزِيَنَّهُمْ أَجْرَهُمْ بِأَحْسَنِ مَا كَانُوا يَعْمَلُونَ

“Sesiapa yang beramal dengan amal yang soleh, sama ada lelaki ataupun wanita dalam keadaan beriman, maka sesungguhnya akan Kami berikan kepada mereka kehidupan yang baik dan sesungguhnya akan Kami beri balasan kepada mereka dengan pahala yang lebih baik dari apa yang mereka telah usahakan.” (Surah an-Nahl, 16: 97) [Disediakan oleh krew Atsar Ent., www.atsar.ilmusunnah.com]

Jumlah Muka Surat:
239 m/s.

Maklumat lanjut:
Saudara Nawawi, h/p. No.: 012-6887715 atau email: dimensi83@hotmail.com untuk urusan tempahan, pembelian, atau semakan stok. Layari juga www.atsar.ilmusunnah.com

Bayaran Pembelian: 
Bank in/depositkan bayaran (termasuk kos penghantaran) ke account CIMB no. 0114-0018104-52-8 (Nawawi B. Subandi), atau Maybank: 162786012893 (Nur Amalina Bt. Zahari) atau Bank Islam: 12038010109649 (Atsar Enterprise) & sms/email kan nama, alamat penuh anda, serta no. tel untuk urusan penghantaran.