Sabda Rasulullah Shallallahu 'alaihi wa Sallam, “Sesiapa yang menempuh jalan untuk menuntut ilmu, maka Allah akan memudahkan baginya jalan menuju Syurga. Tidaklah suatu kaum berkumpul di salah sebuah rumah Allah dari rumah-rumah Allah (masjid) untuk membaca Kitabullah dan mempelajarinya di antara mereka, melainkan ketenangan (sakinah) turun kepada mereka, rahmat Allah meliputi mereka, dan Allah menyebut-nyebut mereka di hadapan para malaikat yang berada di sisi-Nya.” (Hadis Riwayat Muslim, 13/212, no. 4867)
__________________________________________________________________________________

| Nawawi | Aqeedah | Fiqh | Anti Syirik | Galeri Buku | Galeri MP3 | Bio-Pure |
__________________________________________________________________________________

Friday, May 17, 2013

749 - Paradigma Ibadah (Terjemahan Kitab Al-'Ubudiyyah karya Ibnu Taimiyah)

Paradigma Ibadah
(Terjemahan Kitab Al-'Ubudiyyah
karya Ibnu Taimiyah)


Judul Buku:
Paradigma Ibadah
(Terjemahan Kitab Al-'Ubudiyyah karya Ibnu Taimiyah)

Penulis:
Syaikh Al-Islam Ibnu Taimiyah rahimahullah (Wafat: 728H)

Penerbit:
Pustaka As-Sunnah, Makassar

Harga:
RM21

Berat:

350g

Keterangan Buku:


Peribadahan, adalah tatanan nilai yang tercermin di dalam konsep penghambaan dan penyerahaan diri kepada sang Khaliq (Maha Pencipta) disertai rasa pengharapan kepada-Nya. Allah Ta’ala berfirman di dalam al-Qur’an al-Karim:


مَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنْسَ إِلَّا لِيَعْبُدُونِ

“Dan tidaklah Aku menciptakan jin dan manusia, kecuali agar mereka beribadah kepada-Ku.” (Surah adz-Dzaariyaat, 51: 56)

Pada ayat yang lain, Allah menyeru kepada seluruh hamba-hamba-Nya:


اعْبُدُوا اللَّهَ مَا لَكُمْ مِنْ إِلَهٍ غَيْرُهُ

“Beribadahlah kalian kepada Allah. Tiada yang berhak kalian ibadahi, kecuali Dia.” (Surah al-A’raaf, 7: 59)

At-targhiib dan at-tarhiib (galakkan dan ancaman), al-khauf (rasa takut) dan ar-rojaa’ (pengharapan)… demikian yang disebutkan oleh pakar ilmu ma’rifah. Sinergi makna, kandungan, serta kesan dan kandungan dari istilah inilah yang menjadi hakikat ibadah dan hakikat penghambaan seorang hamba.

Buku “Paradigma Ibadah” ini yang merupakan karya fenomena Syaikh al-Islam Ibnu Taimiyah, bertitik-mula hasil dari pertanyaan yang diajukan ke hadapan beliau tentang firman-Nya ‘Azza wa Jalla:


يَا أَيُّهَا النَّاسُ اعْبُدُوا رَبَّكُمُ

“Wahai manusia, beribadahlah kepada Rabb kalian...” (Surah al-Baqarah, 2: 21)


Huraian nan memukau dengan penjelasan dari sisi terpenting kata ibadah diperincikan secara sistimatik dan tuntas, dengan menyorot pola pemikiran sufistik, kalangan ahli kalam, hingga kelompok-kelompok Islam lainnya dalam menerjemahkan kata ibadah ini. Suatu sorotan yang terhidang secara persuasif hingga menarik untuk ditela’ah dan ditelusuri. Sama-sama kita selami hakikat penghambaan yang sebenar para manusia terhadap Rabb-Nya. [Disediakan oleh Krew Atsar Ent., www.atsar.ilmusunnah.com]

Jumlah Muka Surat:
224 m/s.

Maklumat lanjut:
Saudara Nawawi, h/p. No.: 012-6887715 atau email: dimensi83@hotmail.com untuk urusan tempahan, pembelian, atau semakan stok. Layari juga www.atsar.ilmusunnah.com

Bayaran Pembelian: 
Bank in/depositkan bayaran (termasuk kos penghantaran) ke account CIMB no. 0114-0018104-52-8 (Nawawi B. Subandi), atau Maybank: 162786012893 (Nur Amalina Bt. Zahari) atau Bank Islam: 12038010109649 (Atsar Enterprise) & sms/email kan nama, alamat penuh anda, serta no. tel untuk urusan penghantaran.