Sabda Rasulullah Shallallahu 'alaihi wa Sallam, “Sesiapa yang menempuh jalan untuk menuntut ilmu, maka Allah akan memudahkan baginya jalan menuju Syurga. Tidaklah suatu kaum berkumpul di salah sebuah rumah Allah dari rumah-rumah Allah (masjid) untuk membaca Kitabullah dan mempelajarinya di antara mereka, melainkan ketenangan (sakinah) turun kepada mereka, rahmat Allah meliputi mereka, dan Allah menyebut-nyebut mereka di hadapan para malaikat yang berada di sisi-Nya.” (Hadis Riwayat Muslim, 13/212, no. 4867)
__________________________________________________________________________________

| Nawawi | Aqeedah | Fiqh | Anti Syirik | Galeri Buku | Galeri MP3 | Bio-Pure |
__________________________________________________________________________________

Saturday, May 18, 2013

810 - Perilaku & Akhlak Jahiliyah (Syarah Masa'ilul Jahiliyah)


Perilaku & Akhlak Jahiliyah
(Syarah Masa'ilul Jahiliyah)


Judul Buku:
Perilaku & Akhlak Jahiliyah (Syarah Masa'ilul Jahiliyah)
Judul Asal: Syarah Masa’il Al-Jahiliyah

Penulis:
Penulis: Syaikh Muhammad B. ‘Abdil Wahhab rahimahullah (Wafat: 1206H)
Syarah: Syaikh Dr. Soleh B. Fauzan Al-Fauzan hafidzahullah 

Penerbit:
Pustaka Sumayyah

Harga:
RM48

Berat:

500g

Keterangan Buku:


Buku ini merupakan hasil karya Syaikh Muhammad B. ‘Abdil Wahhab rahimahullah. Seorang tokoh ulama besar abad ke 18, seorang pembaharu, pendakwah tauhid di bumi Hijjaz sehingga terbinanya daulah Su’udiyah. Buku ini menghimpunkan pelbagai bentuk perilaku dan akhlak jahiliyah yang dikumpulkan dari sumber al-Qur’an dan as-Sunnah. Sebagaimana yang kita maklumi bahawa tujuan Islam didatangkan dan didakwahkan oleh Nabi-Nya adalah bagi menyelisihi semua bentuk perilaku jahiliyah.

Mungkin ada sebahagian orang yang bertanya, apa perlunya ditulis dan dikumpulkan masalah-masalah atau persoalan-persoalan jahiliyah seperti ini? Sedangkan era jahiliyah teah pun berlalu dengan datangnya Islam, dan sekarang kita adalah kaum Muslimin.

Ya, benar, era jahiliyah telah pun berlalu dengan datangnya Islam. Adapun dituliskan dan dijelaskannya persoalan ini tiada lain melainkan sebagai peringatan dan kewaspadaan agar kita tidak kembali terjerumus ke kancah hitam kaum terdahulu sama ada sedar mahupun tidak. Kerana apabila seseorang muslim telah mempelajari, memahami, dan mengetahui hakikat jahiliyah ini, pasti dia akan berwaspada dari terjerumus atau meniru-niru hal tersebut. Sekaligus dia akan terselamat dari mewarisi sifat-sifat atau karektor kaum jahiliyah terdahulu yang kita sentiasa dieprintahkan agar menjauhinya.

Adapun jika kita jahil dan bodoh tentang hakikat jahiliyah, sudah tentu kita pun tidak tahu membezakan mana sebenarnya yang haq dan mana yang mungkar, iaitu mana yang jahiliyah dan mana pula yang benar-benar bebas darinya.

Sebagaimana kata sebahagian penyair Arab:

Aku mengenal kejahatan bukanlah untuk melakukannya,

Akan tetapi untuk menghindar darinya.

Dan sesiapa yang tidak mengenal kejahatan,

Dibimbangi dia akan terjatuh ke dalamnya...

Manakala dari sisi yang lain, dengan mengenal keburukan dan kejahiliyahan, nescaya kita akan mengenal betapa indahnya Islam.

Syaikh Muhammad B. ‘Abdil Wahhab rahimahullah berkata:

“Buku ini adalah buku yang mengumpulkan perkara-perkara jahiliyah yang telah diselisihi oleh Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa Sallam dari kalangan Ahli Kitab (Yahudi dan Nashara), dan kaum Ummiyyin, yang amat diperlukan oleh seorang Muslim untuk mengetahuinya. Sebagaimana ucapan penyair Arab:

Dengan adanya lawan,

Maka nampaklah kebaikan lawan tersebut.

Dan dengan keberadaan lawannya,

akan nampaklah segala sesuatu.

Maka perkara yang paling penting dan sangat berbahaya adalah tiadanya keimanan hati terhadap apa yang dibawa oleh Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa Sallam, apatah lagi jika disandarkan dengan anggapan baik terhadap apa-apa yang orang-orang jahiliyah berada di atasnya, maka sempurnalah kerugian yang akan diperolehi kelak di hari kebangkitan. Allah Subhanahu wa Ta‘ala berfirman:

وَالَّذِينَ آمَنُوا بِالْبَاطِلِ وَكَفَرُوا بِاللَّهِ أُولَئِكَ هُمُ الْخَاسِرُونَ

“Dan orang-orang yang beriman dengan kebathilan dan mengingkari Allah, mereka itulah orang-orang yang rugi.” (Surah Al-Ankabut, 29: 52).”

Kemudian kitab ini diperjelas dan ditambahkan lagi dengan huraian-huraian bermanfaat oleh Syaikh Dr. Soleh B. Fauzan Al-Fauzan hafidzahullah. Kata Syaikh Soleh Al-Fauzan:

“Tulisan ini merupakan salah satu dari tulisan Asy-Syaikh Muhammad B. ‘Abdil Wahhab rahimahullah yang membahaskan masalah perilaku jahiliyah, yang telah diselisihi oleh Rasulullah Shallallahu 'alaihi wa Sallam. Di dalamnya berisi 128 permasalahan yang berkaitan dengan perkara-perkara jahiliyah. Beliau rahimahullah telah meringkasnya dan mengambil permalasahan-permasalahan tersebut dari Al-Kitab, As-Sunnah, dan perkataan para ulama. Tujuan ditulisnya buku ini adalah sebagai peringatan bagi kaum Muslimin agar menjauhi permasalahan ini, kerana perkara ini amatlah berbahaya sekali.

Jahiliyah adalah nisbat kepada al-Jahl, yang ertinya adalah tidak ada ilmu atau bodoh. Maka al-Jahiliyah adalah masa tidak adanya seorang rasul dan kitab. Yang dimaksud dengannya adalah era masa sebelum diutusnya Nabi Muhammad Shallallahu ‘alaihi wa Sallam. Fasa sebelum kedatangan Nabi Muhammad di ketika tiadanya Nabi dan kitab di seluruh belahan alam semesta ini berada dalam gelombang kesesatan dan kekufuran. Ini adalah kerana kitab-kitab yang ada telah diubah-suai oleh tangan-tangan yang kotor. Orang-orang Yahudi telah melakukan tahrif (penyelewengan) terhadap Taurat, dengan memasukkan pelbagai kesesatan, kekufuran, dan kekejian.

Demikian juga dengan kaum Nashara. Mereka telah mengubah Injil dari keasliannya sebagaimana diturunkan kepada ‘Isa ‘alaihis Salam. Dan ini terjadi dengan campur tangan Bils dan Syawel, nama tokoh Yahudi yang dengki dengan Rasul Allah ‘Isa. Beliau merencanakan makar dan tipu-daya demi merosakkan agama Allah.

Kesimpulannya, setiap perkara jahiliyah itu adalah tercela. Dan Rasulullah telah melarang kita dari menyerupai orang-orang jahiliyah di dalam semua perkara. Dan dengan diutusnya Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa Sallam, maka hilanglah kejahiliyahan secara umum di muka bumi ini. Ilmu dan iman telah datang, al-Qur’an dan as-Sunnah telah diturunkan, dan tersebarlah ilmu, lenyaplah kebodohan.

Adapun sebahagian sifat atau karektor jahiliyah, maka ia masih tetap ada di sebahagian kalangan manusia, kaum, kabilah, atau di sebahagian wilayah. Dan ini adalah jahiliyah yang bersifat pecahan-pecahan kecil yang perlu difahami dan dijauhi. Maka, di sinilah pentingnya ilmu agar kita dapat mengerti sekaligus menghindarinya.

(Sebagai contoh), berbangga-bangga dengan nasab dan kabilah (kaum atau puak) adalah sebahagian dari bentuk kejahiliyahan. Nabi Shallallahu ‘alaihi wa Sallam juga bersabda:

وَمَنْ مَاتَ وَلَيْسَ فِي عُنُقِهِ بَيْعَةٌ مَاتَ مِيتَةً جَاهِلِيَّةً

“... sesiapa yang mati, sedangkan tidak ada (ikatan) bai’ah (ketaatan) di lehernya, maka matinya adalah mati jahiliyyah.” (Shahih Muslim, no. 1851)

Kerana orang-orang jahiliyah adalah para pembangkang dan tidak mahu tunduk kepada para penguasa dan pemerintah. Demikianlah keadaan orang-orang jahiliyah.

Oleh kerana itu kita dapat melihat, tatkala Nabi Shallallahu ‘alaihi wa Sallam mendengar seorang lelaki mencela saudaranya dengan mengatakan:

“Wahai anak orang yang hitam.” Maka Nabi pun berkata kepadanya:

“Engkau mencelanya dengan ibunya?! Sesungguhnya pada dirimu masih ada akhlak jahiliyah.” (Lihat: Shahih Al-Bukhari, no. 30, 2545, 6050)

Allah Subhanahu wa Ta’ala berfirman:

فَمَاذَا بَعْدَ الْحَقِّ إِلَّا الضَّلَالُ فَأَنَّى تُصْرَفُونَ

“Maka tidak ada setelah kebenaran itu melainkan kesesatan. Maka bagaimana kamu boleh dipalingkan (dari kebenaran)?” (Surah Yunus, 10: 32).”

Dan masih banyak contoh-contoh lainnya berkaitan akhlak dan perilaku jahiliyah yang perlu kita kenali, sekaligus wajib kita waspadai dan jauhi. InsyaAllah semua itu dibentangkan dan dikupas oleh Syaikh Muhammad B. Abdil Wahhab bersama-sama tambahan penjelasan Syaikh Dr. Soleh B. Fauzan Al-Fauzan dalam buku ini. [Disediakan oleh krew Atsar Enterprise, www.atsar.ilmusunnah.com]

Jumlah Muka Surat:
312 m/s.

Maklumat lanjut:
Saudara Nawawi, h/p. No.: 012-6887715 atau email: dimensi83@hotmail.com untuk urusan tempahan, pembelian, atau semakan stok. Layari juga www.atsar.ilmusunnah.com

Bayaran Pembelian: 
Bank in/depositkan bayaran (termasuk kos penghantaran) ke account CIMB no. 0114-0018104-52-8 (Nawawi B. Subandi), atau Maybank: 162786012893 (Nur Amalina Bt. Zahari) atau Bank Islam: 12038010109649 (Atsar Enterprise) & sms/email kan nama, alamat penuh anda, serta no. tel untuk urusan penghantaran.