Sabda Rasulullah Shallallahu 'alaihi wa Sallam, “Sesiapa yang menempuh jalan untuk menuntut ilmu, maka Allah akan memudahkan baginya jalan menuju Syurga. Tidaklah suatu kaum berkumpul di salah sebuah rumah Allah dari rumah-rumah Allah (masjid) untuk membaca Kitabullah dan mempelajarinya di antara mereka, melainkan ketenangan (sakinah) turun kepada mereka, rahmat Allah meliputi mereka, dan Allah menyebut-nyebut mereka di hadapan para malaikat yang berada di sisi-Nya.” (Hadis Riwayat Muslim, 13/212, no. 4867)
__________________________________________________________________________________

| Nawawi | Aqeedah | Fiqh | Anti Syirik | Galeri Buku | Galeri MP3 | Bio-Pure |
__________________________________________________________________________________

Saturday, May 18, 2013

790 - Al-Mustadrak karya Al-Hakim Jilid 7 (Mengenal Profil Para Sahabat)


Al-Mustadrak karya Al-Hakim Jilid 7
(Mengenal Profil Para Sahabat)


Judul Buku:
Al-Mustadrak karya Al-Hakim Jilid 7 (Mengenal Profil Para Sahabat)
Judul Asal: al-Mustadrak ‘ala ash-Shahihain li al-Hakim

Penulis:
Al-Hafiz Abu ‘Abdillah Muhammad B. ‘Abdullah al-Hakim an-Naisaburi (Wafat: 405H)

Penerbit:
Pustaka Azzam

Harga:
RM110

Berat:

1.25kg

Keterangan Buku:

Ini adalah sebuah buku di antara deretan kitab-kitab hadis. Kitab yang berjudul al-Mustadrak ini memuatkan hadis-hadis sahih berdasarkan penilaian Imam al-Hakim yang tidak terdapat dalam Shahih al-Bukhari dan Muslim. Ia disusun oleh al-Hafiz Imam al-Hakim (Wafat: 405H).

Imam al-Hakim berusaha menyusunnya berdasarkan kriteria sahih al-Bukhari dan Muslim, atau salah satu dari keduanya, atau berdasarkan ijtihadnya. Walau bagaimanapun, peniaian sahih hadis-hadis dalam kitab al-Mustadrak al-Hakim ini sebenarnya masih memerlukan penelitian semula kerana di dalamnya terdapat banyak hadis-hadis yang disangka sahih tetapi sebaliknya amat bertentangan sekali. Oleh sebab itulah antaranya Imam adz-Dzahabi rahimahullah (Wafat: 748H) dan beberapa kalangan ulama hadis lainnya tampil memberi penilaian semula terhadap hadis-hadis yang disahihkan oleh al-Hakim ini.

Kitab yang diterjemahkan ini adalah kitab al-Mustadrak karya al-Hakim yang di dalamnya turut disertakan sekali komentar dan tahqiq hadis oleh Imam al-Hafiz adz-Dzahabi, al Hafiz al-'Iraqi, al-Munawi, dan beberapa ulama hadis lainnya. Ini adalah bagi memastikan setiap hadis yang cuba disampaikan melalui kitab ini menjadi lebih jelas status dan kedudukannya sama ada sahih, hasan, dhaif, atau maudhu'.

Semoga dengan hadirnya hasil terjemahan kitab al-Mustadrak al-Hakim ini akan memperkayakan lagi khazanah ilmu pengetahuan masyarakat dalam bidang hadis. Semoga ia membantu perkembangan yang posistif ilmu-ilmu Islam (terutamanya dalam soal hadis) di tanah air kita ini. Di samping itu, kitab ini juga tampil sebagai alternatif dan penjelasan terhadap banyak hadis-hadis yang sebelum ini tidak diketahui atau diragui status kesahihan atau kelemahannya. Atau bahkan yang disalah fahami yang dianggap sama ada sahih atau dhaif, tetapi rupanya adalah sebaliknya. Maka, penjelasan status hadis yang dibawa melalui buku ini mampu menjadi sebagai sebuah pencerahan yang positif, insyaAllah. Agar kita lebih yakin dan terbuka dalam menerima sesebuah hadis.

Jilid ke-7 ini memaparkan hadis-hadis berkaitan perbahasan profil, kisah, biografi, dan karektor para Sahabat Nabi.

Jumlah Muka Surat:
848 m/s.

Maklumat lanjut:
Saudara Nawawi, h/p. No.: 012-6887715 atau email: dimensi83@hotmail.com untuk urusan tempahan, pembelian, atau semakan stok. Layari juga www.atsar.ilmusunnah.com

Bayaran Pembelian: 
Bank in/depositkan bayaran (termasuk kos penghantaran) ke account CIMB no. 0114-0018104-52-8 (Nawawi B. Subandi), atau Maybank: 162786012893 (Nur Amalina Bt. Zahari) atau Bank Islam: 12038010109649 (Atsar Enterprise) & sms/email kan nama, alamat penuh anda, serta no. tel untuk urusan penghantaran.