Sabda Rasulullah Shallallahu 'alaihi wa Sallam, “Sesiapa yang menempuh jalan untuk menuntut ilmu, maka Allah akan memudahkan baginya jalan menuju Syurga. Tidaklah suatu kaum berkumpul di salah sebuah rumah Allah dari rumah-rumah Allah (masjid) untuk membaca Kitabullah dan mempelajarinya di antara mereka, melainkan ketenangan (sakinah) turun kepada mereka, rahmat Allah meliputi mereka, dan Allah menyebut-nyebut mereka di hadapan para malaikat yang berada di sisi-Nya.” (Hadis Riwayat Muslim, 13/212, no. 4867)
__________________________________________________________________________________

| Nawawi | Aqeedah | Fiqh | Anti Syirik | Galeri Buku | Galeri MP3 | Bio-Pure |
__________________________________________________________________________________

Saturday, May 18, 2013

813 - Pesan-pesan Rasulullah Menjelang Wafat


Pesan-pesan Rasulullah Menjelang Wafat


Judul Buku:
Pesan-pesan Rasulullah Menjelang Wafat
Judul Asal: Wadaa’ Ar-Rasuul li Ummatihi; Duruus, Washaaya, wa Ibar, wa ‘Idzaat

Penulis:
Syaikh Dr. Sa’id B. ‘Ali B. Wahf Al-Qahthani

Penerbit:
Darul Haq

Harga:
RM12

Berat:

250g

Keterangan Buku:

“Wahai sekalian manusia, dengarkan-lah baik-baik apa yang hendak aku katakan, kerana aku tidak tahu, boleh jadi aku tidak lagi bertemu dengan kalian selepas tahun ini...”

Ini adalah sepenggal wasiat Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa Sallam yang beliau sampaikan ketika haji Wadaa’, yang mengisyaratkan bahawa tidak lama lagi beliau akan dipanggil oleh Allah Subhanahu wa Ta’ala.

Dan memang benar, beberapa bulan setelah itu, beliau pun meninggalkan dunia ini untuk bertemu dengan Rabbnya ‘Azza wa Jalla.

Namun sebelum wafatnya beliau, beliau telah menyampaikan pelbagai nasihat dan wasiat-wasiat penting untuk kita dari umatnya yang mengungkap dan menggambarkan samudera kecintaan beliau kepada kita yang beliau tinggalkan...

Kata penulis (Dr. Sa’id B. ‘Ali B. Wahf Al-Qahthani):

“Di dalam risalah ini, saya menjelaskan secara ringkas tentang ringkasan nasab Nabi Shallallahu ‘alaihi wa Sallam, kelahiran beliau, tugas beliau, kesungguhan dan ketekunan beliau, jihadnya, sebaik-baika amalnya, ungkapan perpisahan beliau kepada umatnya di ‘Arafah, Mina, dan Madinah, ungkapan perpisahan beliau kepada orang-orang yang masih hidup dan yang telah meninggal, wasiat-wasiat beliau pada kesempatan-kesempatan tersebut, detik permulaan sakit beliau, wasiat dan ungkapan perpisahan beliau kepada umatnya di saat menjelang wafatnya, keputusan beliau memilih Ar-Rafiqul A’la bahawa beliau wafat sebagai orang yang mati syahid, musibah-musibah kaum muslimin sepeninggalan beliau, warisan tinggalan beliau, dan hak-hak beliau terhadap umatnya.

Saya juga menyebutkan pelbagai pelajaran dan faedah yang disarikan pada setiap akhir perbahasan dari perbahasan-perbahasan di atas.

Hanya kepada Allah-lah saya memohon agar menjadikan tulisan ini sebagai amal yang diterima, bermanfaat untuk saya, dan untuk saudara-saudara saya kaum muslimin, kerana sesungguhnya Allah-lah yang menolong dan berkuasa atas semua itu...” (Mukaddimah buku, 21/3/1416H)

Jumlah Muka Surat:
200 m/s.

Maklumat lanjut:
Saudara Nawawi, h/p. No.: 012-6887715 atau email: dimensi83@hotmail.com untuk urusan tempahan, pembelian, atau semakan stok. Layari juga www.atsar.ilmusunnah.com

Bayaran Pembelian: 
Bank in/depositkan bayaran (termasuk kos penghantaran) ke account CIMB no. 0114-0018104-52-8 (Nawawi B. Subandi), atau Maybank: 162786012893 (Nur Amalina Bt. Zahari) atau Bank Islam: 12038010109649 (Atsar Enterprise) & sms/email kan nama, alamat penuh anda, serta no. tel untuk urusan penghantaran.