Sabda Rasulullah Shallallahu 'alaihi wa Sallam, “Sesiapa yang menempuh jalan untuk menuntut ilmu, maka Allah akan memudahkan baginya jalan menuju Syurga. Tidaklah suatu kaum berkumpul di salah sebuah rumah Allah dari rumah-rumah Allah (masjid) untuk membaca Kitabullah dan mempelajarinya di antara mereka, melainkan ketenangan (sakinah) turun kepada mereka, rahmat Allah meliputi mereka, dan Allah menyebut-nyebut mereka di hadapan para malaikat yang berada di sisi-Nya.” (Hadis Riwayat Muslim, 13/212, no. 4867)
__________________________________________________________________________________

| Nawawi | Aqeedah | Fiqh | Anti Syirik | Galeri Buku | Galeri MP3 | Bio-Pure |
__________________________________________________________________________________

Friday, May 17, 2013

765 - Shahih Tawassul, Wasilah Terkabulnya Doa


Shahih Tawassul
Wasilah Terkabulnya Doa


Judul Buku:
Shahih Tawassul, Wasilah Terkabulnya Doa
Judul Asal: Disusun dari Rangkaian Ceramah Syaikh al-Albani dan Syaikh Muhammad B. Soleh al-'Utsaimin rahimahumallah

Penulis:
Dari Rangkaian Ceramah Syaikh al-Albani dan Syaikh Muhammad B. Soleh al-'Utsaimin rahimahumallah

Penerbit:
Akbar Media

Harga:
RM26

Berat:

0.5kg

Keterangan Buku:


Akhir-akhir ini tampak muncul kembali amalan-amalan seperti memohon doa, meraih keberkatan, dan mencari-cari syafa’at kepada selain Allah dalam rangka mendapatkan hajat-hajat tertentu. Dan hal ini adalah termasuk bentuk-bentuk kesyirikan iaitu termasuk perbuatan mengadakan tandingan-tandingan bagi Allah.

Antaranya, sampai-sampai ada Sang Habib terkenal dari kalangan penganut ajaran tarekat sufi tertentu berani mengatakan:

“Kesimpulannya saudaraku, meminta pada para wali Allah Subhanahu wa Ta’ala tidak syirik, sama ada ia masih hidup atau telah wafat, kerana kita tidak meminta pada diri orang itu, kita meminta padanya kerana kesolehannya, kerana ia ulama, kerana ia orang yang dicintai Allah, maka hal ini tidak terlarang dalam syariah dengan dalil yang jelas.”

Dalam konteks sedikit berbeza (walaupun hakikatnya sama), terdapat segelintir umat Islam yang apabila berdoa, mereka menyeru sama kepada Rasulullah, kepada ‘Abdul Qadir Jailani, kepada Ja‘far ash-Shadiq, kepada al-Baidhawi, kepada Hasan, kepada Husain, atau seumpamanya... seperti contohnya (mereka mengungkapkan dalam bait-bait doa mereka):

“Ya Allah, ya Rasulullah, bi barakati Sayyidi asy-Syaikh (dengan keberkatan tuan Syaikh) Ja’far ash-Shaadiq, bi barakati laa ilaaha illallaah, Muhammad Rasulullah.”

Menurut mereka, ini dilakukan adalah dalam rangka tawassul, mencari barakah, dan berwasilah kepada para makhluk dengan tujuan mendekatkan diri kepada Allah agar doa-doa mereka segera diperkenankan. Dan hakikatnya, ini sama sahaja. Ia termasuk perbuatan memanjatkan doa kepada selain Allah di samping berdoa kepada Allah. Dan hal ini termasuk dalam bentuk-bentuk bid’ah lagi syirik.

Maka dalam hal ini, banyak sekali ayat-ayat Allah Subhanahu wa Ta’ala yang melarangnya. Antaranya Allah Ta’ala berfirman:

وَلَا تَدْعُ مِنْ دُونِ اللَّهِ مَا لَا يَنْفَعُكَ وَلَا يَضُرُّكَ فَإِنْ فَعَلْتَ فَإِنَّكَ إِذًا مِنَ الظَّالِمِينَ

“Dan janganlah engkau menyeru (memohon) kepada selain Allah, iaitu apa-apa yang tidak memberi manfaat dan tidak (pula) memberi mudharat kepada engkau selain Allah. Kerana jika engkau melakukan (begitu), maka sesungguhnya engkau termasuk orang-orang yang zalim.” (Surah Yunus, 10: 106)

Dalam ayat yang lain:

وَإِنْ يَمْسَسْكَ اللَّهُ بِضُرٍّ فَلَا كَاشِفَ لَهُ إِلَّا هُوَ وَإِنْ يُرِدْكَ بِخَيْرٍ فَلَا رَادَّ لِفَضْلِهِ يُصِيبُ بِهِ مَنْ يَشَاءُ مِنْ عِبَادِهِ وَهُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ

“Jika Allah menimpakan sesuatu kemudharatan kepada engkau, maka tidak ada yang dapat menghilangkannya kecuali Dia. Dan jika Allah menghendaki kebaikan untuk engkau, maka tidak ada yang dapat menolak kurniaan-Nya. Dia memberikan kebaikan itu kepada sesiapa yang dikehendaki-Nya di antara hamba-hamba-Nya dan Dia-lah Yang Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.” (Surah Yunus, 10: 107)

Setiap dari kita tentu selalu berharap doa yang dipanjatkan akan dikabulkan oleh Allah dan segala keinginan dalam kehidupan ini dapat dicapai. Namun tidak semua orang mengetahui perantara dan wasilah yang baik yang dapat mewujudkan semua itu. Apalagi tidak sedikit orang yang sudah gelap mata dan malah gelap hati, mereka memanfaatkan segala perantara yang haram dalam mencapai segala cita-cita dan keinginannya. Ini seperti ada di antara mereka yang pergi mendatangi dukun, tukang ramal, mengambil berkah benda-benda didakwa keramat, berjumpa bomoh, pawang, berkunjung ke kuburan, menyeru nama-nama wali atau tokoh tertentu, dan mengunjungi tempat-tempat mistik lainnya dalam rangka tawassul meraih kedekatan kepada Allah.

Tanpa sedar mereka telah terjatuh ke dalam lubang kemusyrikan dan bid’ah yang terselubung. Tatkala dinasihati, mereka selalu beralasan, “Kami tidak menyembah mereka, tetapi apa yang kami lakukan ini adalah dalam rangka supaya mereka dapat menjadi wasilah mendekatkan kami kepada Allah dengan sedekat-dekatnya.” Maka orang yang beriman kepada Allah akan berkata kepada mereka, “Panggillah mereka yang kamu anggap (Tuhan) selain Allah itu, mereka itu tidak akan mempunyai kekuasaan untuk menghilangkan bahaya dari dirimu dan tidak pula mampu memindahkannya.”

Allah Subhanahu wa Ta’ala telah menetapkan pelbagai bentuk perantara yang syar’i, yang memberikan kesan yang positif dalam kehidupan dan yang dapat membantu memperkenankan doa kita. Allah juga menjamin akan mengabulkan doa orang yang bertawassul (dengan cara yang benar), apabila syarat-syarat doa lainnya telah terpenuhi olehnya. Namun bagaimanakah kunci membuka pengetahuan kita terhadap semua hal ini. Apakah tawassul itu ada yang sunnah dan ada yang terlarang? Lalu, bagaimanakah tawassul yang benar dan disyari’atkan tersebut?

InsyaAllah sama-sama kita temui jawaban dan kupasannya di dalam buku ini. [Disediakan oleh krew Atsar Ent., www.atsar.ilmusunnah.com]

Jumlah Muka Surat:
268m/s.

Maklumat lanjut:
Saudara Nawawi, h/p. No.: 012-6887715 atau email: dimensi83@hotmail.com untuk urusan tempahan, pembelian, atau semakan stok. Layari juga www.atsar.ilmusunnah.com

Bayaran Pembelian: 
Bank in/depositkan bayaran (termasuk kos penghantaran) ke account CIMB no. 0114-0018104-52-8 (Nawawi B. Subandi), atau Maybank: 162786012893 (Nur Amalina Bt. Zahari) atau Bank Islam: 12038010109649 (Atsar Enterprise) & sms/email kan nama, alamat penuh anda, serta no. tel untuk urusan penghantaran.