Sabda Rasulullah Shallallahu 'alaihi wa Sallam, “Sesiapa yang menempuh jalan untuk menuntut ilmu, maka Allah akan memudahkan baginya jalan menuju Syurga. Tidaklah suatu kaum berkumpul di salah sebuah rumah Allah dari rumah-rumah Allah (masjid) untuk membaca Kitabullah dan mempelajarinya di antara mereka, melainkan ketenangan (sakinah) turun kepada mereka, rahmat Allah meliputi mereka, dan Allah menyebut-nyebut mereka di hadapan para malaikat yang berada di sisi-Nya.” (Hadis Riwayat Muslim, 13/212, no. 4867)
__________________________________________________________________________________

| Nawawi | Aqeedah | Fiqh | Anti Syirik | Galeri Buku | Galeri MP3 | Bio-Pure |
__________________________________________________________________________________

Saturday, May 18, 2013

787 - Hasan & Husain, The Untold Stories


Hasan & Husain, The Untold Stories


Judul Buku:
Hasan & Husain, The Untold Stories
Judul Asal: Mausuu’ah Al-Hasan wal-Husain

Penulis:
Syaikh Hasan Al-Husaini

Penerbit:
Pustaka Imam asy-Syafi’i

Harga:
RM34

Berat:

700g

Keterangan Buku:

Kita akan berkelana di cakrawala kehidupan dua putra Fathimah az-Zahra, yang juga cucu kesayangan Nabi Muhammad Shallallahu ‘alaihi wa Sallam: Al-Hasan dan Al-Husain. Perjalanan hidup dua tokoh ini begitu mulia. Ibarat taman-taman indah penuh bebungaan. Kita akan belajar segudang akhlak terbaik dan budi pekerti termulia dari jejak langkah mereka.

Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa Sallam bersabda:

الْحَسَنُ وَالْحُسَيْنُ سَيِّدَا شَبَابِ أَهْلِ الْجَنَّةِ

“Al-Hasan dan al-Husain adalah penghulu para pemuda Syurga.” (Sunan At-Tirmidzi, no. 3768)

Siapa pun yang menelusuri kisah kehidupan mereka nescaya hatinya akan tergugah, logikanya menjadi lebih kritis, matanya akan menumpu lebih fokus, dan telinganya akan terus meneliti dengan saksama.

Buku ini adalah sebuah hasil penelitian penulis selama bertahun-tahun terhadap sejumlah kitab hadis, sejarah, dan biografi yang dibentangkan dalam bentuk dan format yang menarik. Kehadiran buku ini bukan sekadar untuk menuturkan fakta-fakta sejarah, tetapi dengan harapan semoga mampu menjadi faktor pendorong dalam misi kebangkitan Islam.

Buku ini membimbing kita bagaimana seharusnya membaca fakta-fakta sejarah Islam dengan benar dan bagaimana seharusnya memetik pelajaran berharga dari perjalanan sejarah yang telah berlalu. Selain itu, buku ini juga mengajarka kepada kita tentang kebijaksanaan cinta, kebersihan hati, keluhuran etika, dan sikap berbaik sangka terhadap generasi terbaik didikan manusia terbaik, Muhammad Shallallahu ‘alaihi wa Sallam.

Melalui lembaran-lembaran buku ini, kita akan menyelami personaliti dua tokoh besar di antara tokoh-tokoh besar dari kalangan sahabat Nabi, bahkan dua tokoh ini adalah cucu Nabi sendiri. Perjalanan hidup mereka adalah petunjuk dan penjelas terhadap agama ini. Mengimbas kehidupan mereka secara benar akan memberi kepada kita banyak pelajaran berharga, mententeramkan hati, dan menyejukkan jiwa. Mencintai mereka adalah termasuk ibadah dan tanda keimanan, sedangkan membenci mereka adalah tanda kemunafikan dan kemaksiatan.

Dari itu, marilah kita selami kisah-kisah suka duka dan sejarah agung kisah perjalanan hidup mereka bersama-sama Nabi dan para sahabat yang lain. Antara yang benar, sahih, dengan yang dusta dan yang diada-adakan (oleh pihak tidak bertanggungjawab).

Di antara cakupan tajuk-tajuk penting dalam buku ini adalah sebagaimana berikut:

1, Mencintai Ahlul Bayt Adalah Aqidahku.

2, Mengapa kita perlu mengenal Al-Hasan dan Al-Husain.

3, Detik mula kisah al-Hasan dan Al-Husain.

4, Keluarga besar Al-Hasan dan Al-Husain.

5, Detik Kelahiran Al-Hasan dan Al-Husain.

6, Ciri-ciri Al-Hasan dan Al-Husain.

7, Keutamaan Al-Hasan dan Al-Husain.

8, Al-Hasan dan Al-Husain di dalam masyarakat.

9, Al-Hasan dan Al-Husain bersama Rasulullah.

10, Al-Hasan dan Al-Husain di Era Kekhalifahan Abu Bakr, ‘Umar, ‘Utsman, dan ‘Ali.

11, Era kekhalifahan Al-Hasan.

12, Al-Hasan dan Al-Husain di era Mu’awiyah.

13, Al-Husain di era pemerintahan Yazid B. Mu’awiyah.

14, Tragedi Karbala.

Dan lain-lain lagi.

Buku ini disusun dan ditulis oleh Syaikh Hasan Al-Husaini yang merupakan salah seorang tokoh ilmuan kontemporari yang berdarah ahlul bayt. [Disediakan oleh krew Atsar Ent., www.atsar.ilmusunnah.com]

Jumlah Muka Surat:
520 m/s.

Maklumat lanjut:
Saudara Nawawi, h/p. No.: 012-6887715 atau email: dimensi83@hotmail.com untuk urusan tempahan, pembelian, atau semakan stok. Layari juga www.atsar.ilmusunnah.com

Bayaran Pembelian: 
Bank in/depositkan bayaran (termasuk kos penghantaran) ke account CIMB no. 0114-0018104-52-8 (Nawawi B. Subandi), atau Maybank: 162786012893 (Nur Amalina Bt. Zahari) atau Bank Islam: 12038010109649 (Atsar Enterprise) & sms/email kan nama, alamat penuh anda, serta no. tel untuk urusan penghantaran.