Sabda Rasulullah Shallallahu 'alaihi wa Sallam, “Sesiapa yang menempuh jalan untuk menuntut ilmu, maka Allah akan memudahkan baginya jalan menuju Syurga. Tidaklah suatu kaum berkumpul di salah sebuah rumah Allah dari rumah-rumah Allah (masjid) untuk membaca Kitabullah dan mempelajarinya di antara mereka, melainkan ketenangan (sakinah) turun kepada mereka, rahmat Allah meliputi mereka, dan Allah menyebut-nyebut mereka di hadapan para malaikat yang berada di sisi-Nya.” (Hadis Riwayat Muslim, 13/212, no. 4867)
__________________________________________________________________________________

| Nawawi | Aqeedah | Fiqh | Anti Syirik | Galeri Buku | Galeri MP3 | Bio-Pure |
__________________________________________________________________________________

Friday, May 17, 2013

762 - Surat-surat Nabi Kepada Para Raja & Panglima Perang


Surat-surat Nabi Kepada Para Raja & Panglima Perang


Judul Buku:
Surat-surat Nabi Kepada Para Raja & Panglima Perang
Judul Asal: Al-Atsaru wad-Dalaalaatu Lirasaalin Nabiy Shallallahu 'alaihi wa Sallam ilal Muluuki wal Qaadati

Penulis:
Syaikh 'Abdurrahman B. Nashir as-Sa'di rahimahullah

Penerbit:
Pustaka Yassir

Harga:
RM75

Berat:

1.3kg

Keterangan Buku:


Memang sejak lama dulu, di antara salah satu cara musuh-musuh Islam mengucar-ngacirkan Islam dan umatnya adalah dengan berusaha menjatuhkan citra agama ini. Antaranya mereka mencanangkan kononnya Islam disebarkan dengan mata pedang, pertumpahan darah, peperangan, dan penaklukan. Mereka menuduh kononnya Islam hanyalah alat bagi Muhammad Shallallahu 'alaihi wa Sallam untuk mendapatkan negeri taklukkan dan ghanimah (harta rampasan).

Sebahagian pihak yang tidak kritis atau memang sudah ada pandangan buruk terhadap Islam dan kaum muslimin, memang akan mudah dan langsung mempercayai dakwaan tersebut. Dengan kapasiti intelektual, data-data sejarah yang mereka miliki, ataupun kemampuan analisa mereka, anggapan tersebut merupakan suatu bentuk penyelewengan, bahkan pembohongan atas fakta sejarah. Dengan didukung dana yang besar, mereka membuat pelbagai makar dan bentuk-bentuk propaganda tertentu untuk mencoreng citra Islam dan kaum muslimin.

Buku dengan judul (edisi terjemahan): Surat-surat Nabi SAW kepada Para Raja ini menghimpun dokumen-dokumen sejarah yang menjadi bukti otentik bahawa anggapan Islam disebarkan dengan mata pedang dan pertumpahan darah demi ghanimah (harta rampasan perang) merupakan tuduhan yang jelas tersasar.

Surat-surat Nabi SAW ini merupakan imbauan untuk masuk Islam yang jelas merupakan bentuk dakwah beliau kepada para penguasa saat itu. Jika menerima Islam, mereka akan hidup dalam damai tanpa terusik harta dan jiwa mereka, dan menjadi saudara se-aqidah yang wajib dibela bagaimana keadaannya.

Jika tidak menerima, mereka diminta mengakui kekuasaan Islam dengan membayar jizyah dan akan dilindungi sebagaimana warga muslim yang lainnya. Jika mereka tetap tidak menerima maka barulah mereka akan diserang.

Dalam strategi perang yang manapun yang tujuannya semata-mata menaklukkan suatu negeri, tidak akan ada pemberitahuan terlebih dulu terhadap pihak yang hendak ditakluk, dikuasai, atau dieprangi. Tetapi ini berbeza dengan Islam. Islam adalah agama yang penuh rahmat dan kebaikan walupun terhadap musuhnya. Dalam perang apapun, Islam akan berusaha sedaya apa pun demi menjaga jiwa manusia dan harta.

Kalau-lah dalam siri-siri peperangan dalam Islam itu tujuannya hanya semata-mata inginkan tanah dan harta, nescaya Nabi Shallallahu 'alaihi wa Sallam boleh terus saja langsung menyerang. Namun begitulah keadaan sejarahnya, bukanlah peperangan dan kekuasaan yang menjadi tujuan beliau, sebaliknya adalah demi menyeru manusia kepada risalah Islam. Hal ini terbukti melalui banyaknya surat-surat beliau kepada para penguasa kaum kafir di pelbagai wilayah dan negara. Seruan beliau adalah seruan tauhid, perdamaian, dan persaudaraan atas nama Islam. Bukan seruan kekacauan, permusuhan dan pertumpahan darah. [Disediakan oleh krew Atsar Ent., www.atsar.ilmusunnah.com]

Jumlah Muka Surat:
667 m/s.

Maklumat lanjut:
Saudara Nawawi, h/p. No.: 012-6887715 atau email: dimensi83@hotmail.com untuk urusan tempahan, pembelian, atau semakan stok. Layari juga www.atsar.ilmusunnah.com

Bayaran Pembelian: 
Bank in/depositkan bayaran (termasuk kos penghantaran) ke account CIMB no. 0114-0018104-52-8 (Nawawi B. Subandi), atau Maybank: 162786012893 (Nur Amalina Bt. Zahari) atau Bank Islam: 12038010109649 (Atsar Enterprise) & sms/email kan nama, alamat penuh anda, serta no. tel untuk urusan penghantaran.